Nationale Kanker en Werk Dag
  • werkgevers
  • werknemers
  • ondernemers
  • Programma
    • Programma
    • Sprekers
    • Sponsors
  • Blog
  • Aanmelden!
  • Meer…
    • Organisatie
    • FINANCIEEL & BELEID
    • ALGEMENE VOORWAARDEN
    • PRIVACY STATEMENT
    • Faq

Goed werkgeverschap bij kanker: dit moet je weten

Posted on 4 november 2021 Reacties uitgeschakeld voor Goed werkgeverschap bij kanker: dit moet je weten

Goed werkgeverschap bij kanker:
dit moet je weten

Wanneer iemand in je organisatie de diagnose kanker krijgt, hoe kun je die dan het beste begeleiden? Daar doet Michiel Greidanus onderzoek naar. In dit artikel deelt hij de belangrijkste bevindingen en tips. 


 

“Het is belangrijk dat ook de werknemers
aangeeft waar hij of zij behoefte aan heeft.”


Wanneer een medewerker de diagnose kanker krijgt, komt er veel op die persoon af. Naast zorgen over gezondheid en ziekte, kunnen ook praktische onderwerpen zoals werk een bron van zorg zijn. Daar ligt een belangrijke rol voor de werkgever. Toch zijn zij vaak onzeker over welke begeleiding ze moeten bieden. Wat mag ik vragen aan de werknemer? Moet ik de werknemer überhaupt lastigvallen met werkgerelateerde zaken tijdens de behandelingen? Is het niet beter om de werknemer even met rust te laten? Ook worstelen ze soms met tegenstrijdige belangen, bijvoorbeeld het belang van de zieke werknemer, het belang van de andere werknemers en dat van de organisatie.

Werkgevers geven aan dat ze onvoldoende kennis en ervaring hebben om werknemers met kanker goed te begeleiden. Daarom is in 2015 het MiLES project opgezet met als doel om werkhervatting van werknemers met kanker te bevorderen, door het ondersteunen van werkgevers. De eerste fase van dit onderzoek werd in 2020 afgerond.


Wat de werkgever kan doen

Michiel Greidanus is onderzoeker aan het Amsterdam UMC en promoveerde op het MiLES onderzoek. In de eerste fase werd aan werkgevers en werknemers gevraagd wat de werkgever vooral zou moeten doen om de zieke werknemer zo goed mogelijk te begeleiden. Daarover was veel overeenstemming, met als belangrijkste acties:

  • Het bieden van emotionele ondersteuning. Dat kan bijvoorbeeld door begripvol te zijn, open vragen te stellen en interesse te tonen.

  • Het bieden van praktische ondersteuning. Dit gaat bijvoorbeeld over het aanpassen van taken, werktijden of de werkplek.

  • Op de juiste manier communiceren met de werknemer. Het is belangrijk om de frequentie, onderwerpen en kanalen goed af te stemmen met de werknemer.

  • Het toestaan van voldoende ziekteverlof wanneer de werknemer daar behoefte aan heeft.

  • Het aanpassen van verwachtingen over de mogelijkheden van de werknemer.

  • Het plannen van de werkhervatting in nauw overleg met de werknemer.

  • De werknemer het gevoel geven dat je hem/haar echt terug wilt op de werkvloer wanneer dat weer mogelijk is.

 

Deze bevindingen werden onder andere gebruikt om een website te ontwikkelen voor werkgevers. Deze biedt tips met uitleg, interactieve filmpjes, praktische checklists voor een goed gesprek en links naar andere betrouwbare websites. Zo kunnen de valkuilen voor bepaalde gesprekken worden bekeken, of kan men een voorbeeld van een goed gesprek bekijken. Deze website is op dit moment nog in onderzoek. De elementen die goed werken, worden na verder onderzoek beschikbaar gesteld.


Begin niet te snel over werkhervatting

Daarnaast vielen nog twee belangrijke zaken op:

Ten eerste moet er een duidelijk verschil gemaakt worden in de verschillende fasen van de begeleiding: vóór de behandeling, tijdens de behandeling, tijdens het plannen van de werkhervatting en tijdens de werkhervatting. Michiel: “Met name tijdens de behandeling lopen de behoeften uiteen. De werkgever is geneigd om tijdens deze fase al te veel bezig te zijn met het plannen van de werkhervatting, terwijl dit voor de zieke werknemer te vroeg is. Als het perspectief van de werkgever en werknemer uiteenlopen, dan kan dat leiden tot conflicten. Het is daarom belangrijk om elkaars belangen te begrijpen. De werkgever moet zich kunnen verplaatsen in de werknemer, maar ook andersom”

Ten tweede verschilde de behoefte van verschillende werknemers; one size fits all is dus niet aan de orde. “Daarom is het ook belangrijk dat de werknemer zelf aangeeft waar hij of zij behoefte aan heeft,” aldus Michiel. “Alleen dan kan de werkgever daar rekening mee houden.”


In de praktijk aan de slag




Er is dus veel om rekening mee te houden en elke situatie is anders. Juist daarom is het belangrijk voor werkgevers om zich goed voor te bereiden. Wanneer een medewerker ziek wordt, weten ze dan wat hen te doen staat. Zo kunnen ze de medewerker de juiste aandacht en ondersteuning bieden en tegelijkertijd rekening houden met wat belangrijk is voor de collega’s en het bedrijf.

Tijdens de Nationale Kanker en Werk Dag komen al deze aspecten aan bod. Ervaringen van andere werkgevers, maar ook van werknemers die ziek zijn geweest, aangevuld met de expertise van gespecialiseerde bedrijfsartsen en andere experts, geven een compleet beeld van wat er nodig en mogelijk is. Natuurlijk bieden we ook concrete tips en checklists die direct in de praktijk te gebruiken zijn.  

Dit artikel is gebaseerd op een eerdere publicatie in het Jij Speelt de Hoofdrol Magazine, editie 13, verschijndatum 4 augustus 2020. Het originele artikel is hier terug te lezen. 

 

Wil jij als leidinggevende of HR-adviseur weten wat jij kunt doen om een medewerker met kanker beter te begeleiden?  Neem dan deel aan de Nationale Kanker en Werk Dag op 15 maart 2022. Bekijk hier het hele programma en schrijf je in!

 

Geen categorie

Recente berichten

  • Werken en kanker: met een persoonlijke aanpak is veel mogelijk
  • ‘Dit had ik eerder moeten doen’ – kanker als eye-opener
  • Medewerker met kanker? ‘Laat ze vooral niet met rust’
  • Ilona Schelle (DNB) over kanker en werk: ‘Werk is groot onderdeel van kwaliteit van leven’
  • Kanker en werk: vergeet de collega’s niet

Recente reacties

    @ 2014 im Event - An One Page Event Manager Theme made with passion by jThemes Studio